~..The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams..~

.. sila tinggalkan jejak..

Wednesday, June 13, 2012

..kawen campor..



Salam 1 Malaysia.. 

haaa.. tahukah anda, perkahwinan campur adalah digalakkan dalam Islam.. apa tujuannya? adalah untuk menambah bilangan umat yang sedia ada.. bkn mudah nak kawen campor nih.. ramai yang berpendapat 'tidak bersefahaman', 'tak serasi', 'budaya laen' dan sebagainya.. namun, itu hanyalah sekadar satu alasan yang kurang yakin dengan kemampuan diri.. ada juga yang kawen campor nih lebih kepada budaya laen dari yang asal.. mengapa berlaku? pokok pangkal tanyalah hati sendiri.. 

Bile pergi ke shopping mall, atau bersiar2.. mata kita pasti akan terpandang atau akan memandang bile pasangan yang berkahwin campur.. mcm tadi aku lepak sogo jap.. rata2 mata sekeliling memandang kelibat sepasang manusia yang berlaenan budaya n agama duduk 1 meja, makan bersama dan layanan superb! sile klasifikasikan dengan menggunakan ayat anda sendiri.. hehe 

Dalam fikiran aku 1 je.. sure derang bersyukur dan gembira bile ada pasangan yang berlaenan dan ramai mata yang memandang.. ( okay, ini ayat plastik! ) tak juga yang kata mesti dia pandai speaking gile terbabas bile naek bas.. heh! laen orang laen pendapatnya.. bila mereka bersuara dengarkan saja.. bila mereka minta pendapat, lontarkan dengan baek.. kadang2 kita lupa 1 perkara.. bercerita dengan excited xsemestinya sama dengan ape yang kita rasakan.. dan perkara2 ini sering kali terjadi disekeliling aku.. kenapa? sbb aku suka bercerita.. tapi takde ape yg aku nak cerita.. smpai masa, kawan2 aku pun aku akan cerita.. motifnye senang.. aku xnak orang yang rapat dengan aku akan rasa laen bile aku rapat dengan org sorang lagi.. aku akan cube tackle org yg xdisukainya supaya terima sebaek mungkin org tersebut.. haaaa susah bukan? tp lagi susah bile ada yang salah faham..

okay balik semula ke cerita asal.. Riwayat Ahmad, Malik & Al - Nasai berbunyi begini.. 

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda : "Janganlah engkau nikahi orang2 yang masih berkerabat kerana anak diciptakan laksana cahaya.. Carilah wanita2 yang jauh dan janganlah engkau memilih yang dekat hubungannya.." 

haaa mendalamkan maksodnye.. ape lagi.. marilah kite bersama menghayati ape yang dismpaikan.. hehe okayla.. idea dah lari lintang pukang sebab saket aku tetibe je datang.. huhu maw cari ketenteraman diri dulu ya.. later on, aku hupdate lagi.. arios! 


No comments: